måndag 5 januari 2009

Utvärdering av GI metoden






Nu så här i halvtid är det dags för en utvärdering av GI metoden.
7 dagar har gått nu, och jag har inte ätit något sött sen GI experimentet började. Frukt har jag ju iof ätit i massor. Men fruktos är bättre än sakaros. Jag åt en bit av en Mars idag och blev förvånad över hur sött den smakade. Det räckte med en jätte liten bit sen var mitt sötsug borta. Jag kunde inte äta mer det var alldeles för sött. Sådär som te kan bli om man hällt i alldeles för mycket socker. Eller som jag gjorde när jag var liten, drack mjölk med socker och te. Jag ville alltid att mormor skulle smaka på mitt te för det såg så roligt ut när hon försökte. Jag hade i säkert en deciliter socker.

Hursomhelst.
Jag har aldrig reagerat på att Mars skulle vara överdrivet söt, för en vecka sedan skulle jag kunna ät en hel Mars. Jag tror att detta beror på att jag har ätit enligt GI metoden. Mellan lunch och middag är jag mätt, känner inte att jag är sugen på något. Och eftersom jag inte fått i mig något socker på en vecka så kanske har kroppen börjat avvänja sig från sockret. Kan det vara så?GI metoden går ju ut på att hålla blodsockerkurvan på en jämn nivå .



"Inte heller mår vi bra av pendlande blodsockervärden. När blodsockervärdet snabbt sjunker blir humöret sämre och man upplever ett tydligt sötsug. Resultatet blir att man stoppar i sig mer kalorier än kroppen egentligen behöver vilket ökar risken för övervikt och fetma.Pendlande insulinvärden sliter på kroppen och kan resultatera i en störd ämnesomsättning som antingen inte arbetar alls eller arbetar på maximal nivå."

Jag har kommit fram till att GI metoden fungerar. Den fungerar nog också med all säkerhet om man använder den som en bantningsmetod. Jag har inte testat GI metoden för att gå ner i vikt utan för att lära mig mer om GI, vilket jag har gjort. Det har vart roligt och intressant att planera dagarna efter GI. Jag har blivit me medveten om vad jag stoppar i mig och vilka livsmedel som höjer blodsockret snabbt och vad man ska äta för att hålla sig mätt längre. Samtidigt har det varit lite bökigt då man hela tiden måste tänka på vad man äter. Inte heller hjälper det med en sambo som i smyg stoppar ner chips, julmust och massa onyttigheter i vagnen. Han plockar ner godis, jag tar upp godiset och lägger ner nötter istället. Då kontrar han med att lägga ner ännu MER godis plus glass. GI var inte det roligaste han har vart med om om man säger så=) Men jag har stått emot bra tycker jag. En bit Mars får man faktiskt äta när man varit duktig i en vecka.

Jag vill egentligen avsluta GI experimentet här och nu, för jag har ju hittat massa goda recept på bla äppelpajer och banankakor som jag vill testa. Men jag ska hålla ut några dagar till. =)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More