fredag 2 januari 2009

GI muffins med havssalt



Plötsligt blev vi väldigt sugna på något sött och onyttigt här hemma.
Jag satte igång och letade efter ett GI recept på kakor och muffins, men hittade inget som passade.
Så jag hittade på ett eget recept på GI chokladmuffins. Jag hade ingen aning om vad jag gav mig in på, men resultatet blev ändå godkänt. Muffinsarna kändes lite "matiga" pga grahamsmjölet, men dom gick ner=)

Nu ska vi se om jag kommer ihåg ingredienserna..


Till ca 6 muffins:

3 msk kakao
1,5 dl muscovadosocker (eller farinsocker)
3 dl grahamsmjöl
2 ägg
1 dl mjölk
1 tsk bakpulver
1 msk honung
1 msk vaniljsocker
100 g Lindt Excellence A Touch Of Sea Salt

Sätt ugnen på 200 grader

Vispa äggen och muscovadosockret
Blanda ner de övriga ingredienserna
Hacka chokladen och tillsätt den i chokladsmeten
Häll upp muffinsformar och grädda i ugnen i ca 10-15 minuter

2 kommentarer:

Hej,
blev dom goda? Vilket annat mjöl, förutom vetemjöl, tror du skulle passa? Chokladen är den salt?

Ja jag tycker att dom blev goda faktiskt. Inte lika goda som vanliga muffins dock.Fullkornsvetemjöl funkar bra med, havrekli och dinkelmjöl. I chokladen finns det flingsalt,men det är inte så att chokladen smakar salt. Man kan använda annan 70% choklad om man vill.=)

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More