lördag 3 januari 2009

Litchi





Innan jul då jag var i Stockholm för att handla julklappar köpte jag med mig massor av litchie, och sen dess är det min favorit frukt. Det är lite små bökigt att skala dom och ta ur kärnan. Är man lat så finns även litchi på burk.
Jag har dock inte sett dom på storbutiker som ICA och Coop än, men i asiatiska butiker kan man hitta dom. Vi har en mataffär här i Uppsala på Sivia torg som säljer konserverade litchi. Jätte gott att ha i en fruktsallad eller i en smoothie. Jag hittade ett smaskigt recept på recept.nu



Exotisk fruktsallad med limesås



4 port:

20 jordgubbar
2 kiwi
1 carambole
12 litchi
1 melon
1 apelsin
Till garnerning:
4 björnbär


Limesås:
2 äggulor
1/3 dl strösocker
1 dl vatten
1/2 lime
1 dl vispgrädde

Gör så här:

1. Limesås: Borsta limefrukten noga under kallt vatten. Riv skalet av limen på rivjärn. Pressa saften ur limen. Vispa samman äggulor, socker, vatten, skal och saft av limen i en kastrull. Låt såsen sjuda under omrörning. Ta kastrullen från värmen och vispa såsen kall. Vispa grädden och blanda den med såsen.

2. Skölj och skär frukten i lagom stora bitar. Lägg upp vackert i en skål. Toppa med limesåsen och björnbär.



Det finns även litchi vin att få tag på. Vart vet jag inte. Men det skulle va väldigt intressant att testa.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More