måndag 5 januari 2009

Fläskfile i gorgonzolasås


Jag har fått igång min kamera. Men bilderna blir inte bra, det glittrar i bilderna som ni ser.
Dagens middag blev en sallad och fläskfile i gorgonzolasås. Jätte gott!

4 port

1 purjolök
1 burk lätt crème fraîche
1 dl vitt vin
1 tärning köttbuljong eller kalvfond
100-150 g gorgonzola
300g fullkornspasta

Putsa fläskfilen
Skär 1 cm breda skivor
Salta och peppra. Det gör man alltid före eller efter stekning. Aldrig under stekning.

För att få bästa resultat: Torka av fläskfilen så att ytan är torr. för att få en jämn och fin stekyta. Sätt värmen på 2 snäpp under max. Häll i smör, när smöret har tystnat (slutat bubbla) är det dax att lägga i köttet. Lägg i bitarna i stekpannan så 2/3 av den täcks.Fyller man stekpannan helt så blir köttet "kokt"och det blir ingen maillardreaktion. Maillardreaktion är en kemisk rektion mellan aminosyror och kolhydrater. När den sker bildas en brun färg på livsmedlet och massor av smak och doftnyanser bildas -det vi kallar "bryna". Stek köttet i 4-5 min på ena sidan, vänd och stek 4-5 min på den andra sidan för en jämn och fin yta.

Koka pastan.
Skär purjolöken i skivor och bryn dom lite lätt.
Tilsätt crème fraîche,vin, osten och buljongtärningen. (eller 0.5 msk fond)
Lägg ner köttet och låt allting puttra i 10 minuter under lock.
Servera med pasta och en sallad.



3 kommentarer:

Mums, det lät jättegott =) Kul att se att det inte bara är jag som gillar att fota mat ;)

Nam nam, låter jättegott! Måste prova!

Ja det var verkligen supergott! Måste göra detta igen efter GI experimentet är avslutat. Då med potatis =)

Lina: ja visst är det kul=)jag skulle vilja ha en systemkamera så det blir riktigt snygga bilder.

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More