onsdag 13 maj 2009

Favorit pizzan med sparris med 3 sorters ostar




För ett tag sen skrev jag om att jag hade hittat den bästa pizzadegen hittills.
Nu har jag hittat den bästa pizzatoppingen också!
Så en perfekt botten och fantastisk god topping blir ju såklart den bästa pizzan =)
Jag har aldrig ätit en godare pizza faktiskt.

Bullarna man gör enligt pizzabottenreceptet går ju bra att frysa ner. Bottnen blir till och med ännu bättre,tunnare och godare när degen har varit nedfryst först. 2 timmar innan du ska baka pizzan tar du fram så många degbullar du behöver ur frysen, och låter dom tina i rumstemperatur. Sen är det bara att sätta igång och kavla ut degen på ett mjölat underlag. Hälften mjöl, hälften majsmjöl ( jag blandade i lite mannagryn i mjölblandingen också), det ger en krispig god botten.

Nu vill ni veta vad som gör den perfekta pizzan va?=)

för 2 pizzor

botten:
se recept

för utbak:
mjöl
majsmjöl
eventuellt mannagryn

topping:
2 knippar färsk sparris, hellst tunna
2 olika brieostar
2 mozzarellabollar
någon smakrik, lagrad ost ( jag använde Kvibille Herrgård extra lagrad 24 månader)


Värm ugnen till 200 grader.
Kavla ut degen (vänd efter varje utkavling)tills du fått en tunn botten, lägg den på en plåt med bakblåtspapper.
Skär brieostarna i tunna skivor och lägg ut på pizzabottnen.
Är sparrisstjälkarna träiga kan du skala dem nertill och även skära bort 1-2 cm. Använder du tjocka sparris som jag gjorde, dela dom på mitten och lägg på pizzan i önskat mönster.
Riv över så mycket du vill av den lagrade osten. Jag tog 1 dl per pizza. Avsluta med att riva över mozzarellan. Grädda pizzan i ugnen tills osten har fått lite färg. (15-20 min)

1 kommentarer:

Namnam! Vilket härligt recept!

Hur kom du på aatt använda sparris?

Kokar du den först?

(m)

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More