måndag 4 maj 2009

Quinoa med chili och vitlöks marinerad halloumiost




Nu har jag hittat på ett nytt favorit recept. =)
Dagen innan storhandlingen, då det inte finns mycket att göra mat av.
Det är då det favoritrecepten skapas.
Jag hade inte tillräckligt med vit quinoa, så jag kokade röd också, och titta så fint det blev=)
Egentligen så är det lättast att köpa ett paket med blandad quinoa. Röd vit och svart tror jag det är i ett paket.

Börja med att marinera osten, ju längre tid den marineras desto bättre. Osten kan gärna få ligga i marinaden över natten. Blanda ihop ingredienserna till marinaden i en påse. Skär osten i skivor och lägg ner dom i påsen. Lägg in påsen i kylen.




för 2 pers

Marinad:
1,5 dl olivolja
en liten chilifrukt eller 2 tsk chilipulver
1 krossad vitlöksklyfta
salt,peppar

ett paket halloumiost

1,5 dl vit quinoa
1 dl röd quinoa
1 kycklingbuljontärning

en halv zucchini, i trekanter eller tärningar
1 gul lök, hackad
3 sparris (helst färsk)


Yoghurt dressing:
2 dl grekisk yoghurt
1 msk honung (flytande)
1 msk olivolja
salt, peppar


Blanda ihop yoghurt,olivolja,honung, en nypa salt och nymald peppar i en skål. Ställ in i kylen så länge.

Skölj quinoan, den vita förs sig och den röda för sig.
Koka quinoan enligt förpackningen i två olika kastruller(eftersom den röda är grövre och behöver längre tid på sig) + en halv buljontärning i varje kastrull.

Hacka löken och zucchini, fräs i smör och olivolja i en stekpanna till önskad färg.
Salta, peppra och krydda gärna med någon annan krydda. Jag använde ett chili/vitlöks salt.

Koka sparrisen tills du tycker att den är lagom mjuk. (3-5 min) Skär sedan upp den i bitar.
Medans sparrisen kokar, stek halloumiosten i en stekpanna på medelhög värme tillsammans med marinaden, ca 1-2 min på vardera sida.

När quinoan är klar, blanda ihop den med löken och zucchinin.
Servera med sparris, halloumiosten och yoghurt dressingen.
Nam nam!

3 kommentarer:

Helt underbar blogg! Jag blir hungrig bara jag läser :)
Kika gärna in hos mig och delta i min tävling.
Ha det bra! Millan

vilken otrolig blogg! som hon ovan skrev, man blir fasiken hungrig, tandvattnet bara frodas när man läser din blogg :D

marie: haha va skoj=)
kul att du /ni hittat något som ser gott ut=)

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More