lördag 23 maj 2009

Rensa frysen-mat och brytbröd

Jag tänkte att det var dags att tömma frysen på mat, det blir ju alltid kvar rester och sånt man inte vet vad man ska göra av. Bland grönsaker,soppar, kremlor och fårtickor hittade jag 300 g köttfärs, en halv ring falukorv, 350+ 200 g grytbitar och en fläskfilé.




Så först ut blev en tacosallad med majs, svarta bönor, riven lagrad ost,oliver, mixsallad, salladslök,tomat, paprika och nachochips.


I eftermiddag ska vi till pappa på landet så vovven får springa så mycket och långt han vill,
och i morgon är vi bortbjudna på grillning hos min sambos föräldrar + en farmor=)



På tal om grillning så hittade jag ett recept på brytbröd på alltommat.se som såg gott ut. Enkelt att baka, gott och smidigt när man är många.



Monicas brytbröd

80 min + 12 min i ugn.
Bullar på parad, ett trevligt sätt att servera på. De har en mild smak med en ton av ost och bär.

Gör så här

1. Värm mjölken fingervarm, 37°. Smula jästen i en bunke och häll på lite av mjölken. Rör tills jästen löst sig. Tillsätt resten av mjölken, salt, olja, sirap, ost, tranbär och nästan allt mjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta ihop degen väl. Låt jäsa övertäckt ca 30 min.
2. Dela degen i 30 bitar. Forma dem till runda bullar. Lägg dem tätt intill varandra på en bakpappersklädd plåt. Det blir två längder. Jäs övertäckt ytterligare ca 30 min.
3. Sätt ugnen på 225°. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över sesamfrön. Grädda mitt i ugnen ca 12 min. Låt svalna på galler.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More