onsdag 8 april 2009

Lammfärspizza med mozzarella, paremsan och ruccola






Jag har länge letat efter den perfekta pizzadegen. Vem har inte gjort det? Har ni hittat eran? Jag har hittat den bästa hittills i alla fall. 101 Cookbooks är en amerikansk matblogg som jag följer, det var också här jag hittade receptet till den perfekta pizzadegen. Hemligheten är att degen kalljäser i kylskåp under natten och mannagrynet som gör pizzabottnen krispig.
Jag har översatt ingredienserna och första raderna i receptet eftersom det står att du ska ha instant yeast, vilket vi inte har här i Sverige. Jag tror att det är en slags torrjäst, och att våran torrjäst motsvarar instant yeast. Eftersom jag int eär säker så tog jag 25g färsk jäst.
Det kan vara lite knepigt att förstå allting på engelska så här kommer googles översatta version.
Jag tycker dock att det är svårar eatt förstå den översatta versionen då google inte kan översätta vissa ord rätt.

Översatt version av receptet

Receptet på engelska.



För dom som bakar pizzor ofta skulle jag rekommendera en pizzasten eller baksten för bröd. Resultatet blir mycket bättre om du använder en pizzasten istället för en plåt.
Matblogg.se kan du läsa om vad en pizzasten är för något.

Om du vill bli riktigt duktig på pizza läs då Peter Reinhart böcker American Pie-my search for the perfect pizza och Bread Baker's Apprentice.


1,2 l vetemjölspecial + ev mer
2 tsk salt
25 g jäst
4 msk olivolja
4 dl kallt vatten
majsmjöl eller mannagryn för utbakning




Smula jästen i en skål (matberedarskålen) och lös upp den med fingervarmt vatten.Häll i mjöl, salt och vatten och sätt på matberedaren.

Kortfattat: arbeta degen i matberedaren på medelfart i 6-7 minuter.
Dela degen i 6 delar och rulla till bullar. Spraya eller klappa in bullarna med olivolja.
Frys in de du inte tänker använda och lägg in resten på en plåt i kylen. Bulla jäser en del så se till att dom har plats. Inte som jag med min lilla form=) Låt dom jäsa under natten.



Ta ut degen 2 timmar innan du ska baka pizzorna.
Kavla ut degen på mjölat underlag (mannagryn + vetemjöl)
Eller gör som den här killen: Tony Gemignani han är helt fantastisk.
Jag försökte göra som han visade, men efter många svordomar gav jag upp och tog till kaveln.
Lägg upp pizzabottnen på plåtar mjöla och strö mannagryn och spray eller pensla med olivolja.
Plasta plåten med gladpack och låt jäsa ytterligare 2 timmar.
Sen är det dax att lägga på det man vill ha på.






Lamfärspizza med mozzarella

200g lammfärs
en rödlök,hackad eller i skivor
1 mozzarella boll, i skivor
en näve ruccola
parmesan, hyvlad

Gräddfilssås: (för 2 pers)
2 dl gräddfil
en halv kruka hackad gräslök
en liten vitlöksklyfta
salt, peppar

Tomatsås:
1 burk Mutti körbärstomater
hackad basilika 5-6 blad eller 1 msk torkad
1 vitlöksklyfta
en nypa salt, peppar och 1 tsk socker

Koka såsen på medelhög värme en 20 minuter tills den har blivit lite tjockare och reducerats lite.
Ställ undan såsen tills det är dags att bre ut den på pizzan.

Pizzafyllningen:
Stek färsen, salta peppra.
Skär lök och skiva mozzarellan.
Bre ut tomatsåsen på pizzabottnen och lägg på lammfärsen,löken och osten.
Grädda pizzan i mitten av ugnen i ca 20 minuter. Till sist, hyvla över parmesanost (ordentligt)lägg på en näve ruccola, körsbärstomater och toppa med gräddfilssåsen.
Nam nam!






3 kommentarer:

Kanon recept och en spännande sida:)

Ett annat tips är att åenla på uppvispat ägg på kanterna innan man gräddar. Så blir det extra knaprigt.

Tack Christopher det ska jag testa nästa gång=)

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More