söndag 10 maj 2009

Matglädjen har smittat av sig..=)




I helgen har min sambo vart riktigt kreativ och duktig här hemma i köket.
Han har skapat en egen dessert =), som han till och med utvecklade och förbättrade, hihi.
Det blev riktigt gott måste jag säga. Sen i kväll gjorde han pasta carbonara till middag(jag la mig inte i nån gång!) Dessutom så fick jag en bukett rosor i fredags också=)



Första versionen


Den förbättrade =)



Pasta Carbonara
recept från recept.nu

För 2 pers:

Pasta av valfri sort till X personer
1.5 dl grädde
1.5 dl mjölk
1 pkt bacon
1 st gul lök
1 st röd lök
1 bit parmesanost
2 st ägg (endast gulorna)
Salt och peppar

1. Skala och hacka löken, svetta av löken och häll på gräddmjölk.

2. Krydda med mycket svartpeppar.

3. Koka pastan i rikligt med vatten och lite salt.

4. Häll pastan i gräddsåsen.

5. Stek bacon och klyftad röd lök.

6. Häll på pastan och såsen, rör om, salta och peppra.

7. Riv osten.

8. Lägg upp pastan och strö över den rivna osten.

9. Dela ägget och spara äggulan i halva äggskalet och ställ i pastan.

10. Servera.




Hallon-yoghurt dessert:

för 4:
250 g frusna hallon (var av några till garnering)
1 dl socker
1 msk vatten
1 ,5 msk vaniljsocker
1 l grekisk yoghurt

Värm hallon,socker och vaniljsocker i mikron, blanda ihop.
Spara lite av hallonröran till garnering. Vispa sedan ihop resten av hallonröran med 7 dl av yoghurten och häll upp i skålar.
Vispa upp resterande 3 dl yoghurt och klicka eller spritsa ut på toppen.
Garnera med hallonsåsen och några frusna hallon.




1 kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More