onsdag 13 maj 2009

Laxgryta med vitt vin och hummerfond


Ni vet ju vad som brukar hända dagen före vi storhandlar=)
Då skrapar jag ihop det som finns i kyl och frys och knåpa ihop ett recept.
Jag kommer inte riktigt ihåg mängderna eftersom jag aldrig mäter upp ingredienserna när jag lagar mat. Så blir grytan för tunn, red av med maizena(glutenfri)eller mjöl (vatten + mjöl). Blir grytan för tjock, tillsätt vatten eller mjölk. Det kanske behövs tillsättas mer hummerfond också, smaka av ofta och avgör.
Jag tror att jag hade ganska mycket fond.


räcker för 4:
1 liten purjolök
2 dl vitt vin
1 dl creme fraiche
1 dl grädde
0,5 dl dill eller efter smak
300 g lax utan skinn(eller med men då får man skära bort det)
3 msk hummerfond
3 dl vatten
salt,peppar


Skär laxen i bitar.
Koka upp vatten tillsammans med hummerfonden och lägg i laxbitarna.
Sänk värmen,låt det sjuda.
Tillsätt vinet.
Skölj och skiva purjolöken, lägg i den.
Blanda ner creme fraiche och grädde, smaka av.
Peppra och tillsätt salt om du tycker att det behövs.
Tillsätt dill.
Servera med potatis eller något annat gott.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More