söndag 17 maj 2009

Favoritrecept:Tysk äppelpaj

Favoritrecept:Tysk äppelpaj



I helgen gjorde jag en jätte smaskig tysk äppelpaj, som är lika god varm som kall. En klar favorit bland alla äppelpajer.
Receptet hittade jag här och pajdegen knåpade jag ihop själv.



pajskal:
1,5 dl havregryn
2 dl vetemjöl
1 dl socker
1,5-2 msk vatten
125 g kallt smör, i bitar

fyllning:
1,5 l äpplen,skalade och skivade (6-7 äpplen?)
1,5 dl socker
4 msk vetemjöl
2 tsk kanel (jag hade 1 msk)
2,5 dl grädde



Pajskal:
Jag gjorde så att jag blandade ihop alla ingredienserna i en skål och lät köksassistenten blanda ihop en deg. Det går ju bra att göra det för hand också, men varför göra det om man har en maskin som kan göra jobbet =) Tryck sedan ut degen i pajformen och sätt in den i kylen en 20 minuter. Förgrädda pajskalet 10 minuter i ugnen på 200 grader.



Fyllning:
Höj ugnen till 235 grader.
Blanda ihop socker, mjöl och kanel i en skål. Strö 3 msk av sockerblandningen i pajskalet. Toppa med hälften av äpplena.
Strö över hälften av den återstående sockerblandningen och toppen med kvarvarande äpplen. Strö resterande sockerblandning över äpplena och häll på grädde över äpplena och sockerblandningen.
Grädda i 235 grader i 15 minuter, minska sedan värmen till 175 grader och grädda i ytterligare 55 till 60 minuter. Låt pajen svalna helt innan servering.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More