lördag 30 maj 2009

Matmässan Smakrikt i Malmö

Från mat i Helsingborg till mat i Malmö.
Som på alla andra matmässor fanns där ostar,korvar, teer, kaffe av olika slag, choklad, nybakat bröd, kaffebröd, marmelader, honung, senap, olivoljor mm.




Goda marmelader i fina presentförpackningar, till höger sånt man vill ha men aldrig kommer använda=)


Korvar i mängder, ölkorv, älgkorv, vildsvinskorv osv. Till höger rensalami...njae..inge vidare, var tog renen vägen..?




Faktiskt en mycket god sås; Chili Bearnnaise. Den kan jag rekommendera. Passar utmärkt till grillat eller som dipp.


Fantastiska teer, jag stod och sniffade länge=)



Svenska tomater i lösvikt med (75kr/kg), mycket smak.


Bodarpsgården bjöd på smakprov av deras marmelader, min favorit blev jordgubb/rabarber. Dum var jag som glömde köpa med mig några burkar. Man ska bunkra upp när man hittar någon bra. Eller så gör man själv=)


Lite kul med en hungskaka...eller kakhonung som det hette. Nyslungad honung fanns också att köpa. Till höger Paulun som sålde sin goda nyttiga müsli. 6 paket följde med hem.



Nya trenden: chokladsushi! Små bitar av choklad, grönpeppar, lakrits, mandarin och rosmarin som man doppar i en sås. Den mörka såsen hallon/balsamvinäger och den gula var litchi sås. Annorlunda och roligt, gott också=) Istället för en efterätt så kan man duka upp lite chokladsushi, det imponerar säkert på gästerna. Jag köpte en tallrik med 4 smakprov.

Jag åt en vildsvin/älg varmkorv också, gråare i färgen och MYCKET godare än vanlig varmkorv. Han som sålde varmkorven jagade själv och gjorde sina egna korvar, klart man måste smaka då.

Stafva gård hade ett litet hörn på mässan, så självklart köpte jag två ostar. Stafva gård ligger på Gotland och vi där förra somamren med några vänner och campade. Vi körde runt på Gotland och på något sätt hamnade vi på deras gårdsbutik. Vi fick en guidad rundvandring på gården och vi testade olika sorters ostar. Stafva gör underbart goda ostar! Får ni tag i en Stafva ost, köp! Min favorit på mässan var Stafva Ockra.

"Stafva Ockra har inget mögel tillsatt utan tvättas i stället varje dag under tre veckors tid i en saltlake med en bakteriekultur tillsatt som ger den speciella smaken och den ockrafärgade ytan. Osten påminner om den italienska Taleggion. Mjölken är pastöriserad och osten är klar att ätas efter ca 2 - 3 månader.
En Stafva Ockra kan gärna avnjutas tillsammans med tex plommonmarmelad och ett gott portvin."



Gotland,08


Efter mässan var det dags att bege sig hem till Uppsala igen.
Halv vägs stannade vi och åt på Dinners, där dom ofta brukar ha bra och god mat, men nu när vi åt där var det förskräckligt dåligt. Jag beställde köttfärsbiffar med getost och ugnsstekta rotfrukter. Jag fick en liten hård, torr och smaklös biff med uttorkad getost. Rotfrukterna fanns det inga heller så jag fick en smaklös, fet torr potatisgratäng, med ett salladsblad...?
Hur kan man servera sånt?? Jag gick tillbaks med maten och fick fläskytterfile istället.
Vi åt där vid 8 på kvällen, men ändå, tar maten slut så får man servera något annat.
Jaja, dom brukar ha bra mat där.


1 kommentarer:

oh vad fina former på frukterna :)
Var med och tävla i min blogg om att bli Veckans Blogg! Allt du behöver skriva är:
- Ditt namn
- Mailadress
- Bloggnes URL

Så enkelt är det! Genom att kommentera med ditt namn, adress och bloggadress deltar du även om nästa Veckans Blogg! =)
Ha det bra! PUSS /Miss D.

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More