onsdag 13 januari 2010

Svensk husmanskost: kålpudding

Svensk husmanskost: kålpudding


Riktig svensk husmanskost det är kålpudding det. =)
Vi äter inte så mycket svensk husmanskost i det här hemmet, antagligen för att jag lagar det i mängder på jobbet. Jag tillagar och äter ju faktiskt(ok smakar av) på 3-4 olika husmanskoster varje dag och då är man inte så jätte sugen på att göra kalopps eller steksill när man kommer hem. Fast idag blev jag väldigt sugen på kålpudding, så här kommer en variant:


1 gul lök
400g blandfärs eller nötfärs
1 dl grädde
ett kålhuvud
2-3 msk sirap
1 msk soja
malen kryddpeppar
1 msk kalvfond
smör till stekning

Värm ugnen till 200 grader.
Riv eller skär kålhuvudet i små bitar.
Fräs kålen i smör 10 min och tillsätt sedan 1-2 msk sirap, eller mer, smaka av tills det känns bra. Salta och peppra.
Stek färsen och löken i smör,salta,peppra.
Tillsätt grädde och soja,fond,kryddpeppar och 1 msk sirap.
Blanda ner en tredjedel av kålen i färsen.
I en ugnsfast form, varva kål och köttfärs, toppa med kål.
Sätt in i ugnen i 30-40 min.
Servera med potatis och lingonsylt.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More