fredag 8 januari 2010

Nigella's ugnsbakade potatisar med halloumiost

Nigella's ugnsbakade potatisar med halloumiost


Det är inte ofta jag använder sötpotatis så när jag hittade det här receptet fick det vara med i Nigellaveckan=) Det här var verkligen jätte gott! Sötman från sötpotatisen och den milda vitöken passar väldigt bra ihop med den salta halloumin. Till nästa gång jag gör detta ska jag tänka på att ta en hel vitlök istället, för dom var mycket poppulära och gick åt snabbt =)



1 stor sötpotatis
1 stor Desirée potatis eller andra röda potatisar(jag använde vanlig fast potatis)
1 rödlök
1 gul paprika
1 röd paprika
1 / 2 vitlök
4 msk olivolja
125 g halloumiost i tunna skivor
salt, peppar


1. Värm ugnen till 200 ° C
2. Skär sötpotatisen i grova 4cm kuber och Desirée(eller vanlig potatis) något mindre (3-4 cm) eftersom sötpotatisen blir klar snabbare. Skala och halvera rödlök, skär sedan varje halva i 4-6 bitar. Kärna ur paprikorna och skär dem i 3-4 cm rutor, och separera vitlöksklyftorna.
3. Lägg allt i en ugnsfast stor form, häll på olja och blanda runt.
Salta och peppra lite.
Baka i ugnen i 45 minuter tills grönsakerna fått färg.
Sätt ugnen på grill, ta ut grönsakerna och lägg på de tunna halloumiskivorna.
Sätt in formen igen 10 minuter tills osten har smät och blivit lite brun.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More