söndag 17 januari 2010

Ingefära: håll dig frisk godis

Ingefära: håll dig frisk godis

Har ni hört att ingefära ska lindra förkylning, åksjuka och andra besvär?
Det är sant!
Många har gett mig rådet att dricka ingefärste (helst med vitlök)eller äta mycket ingefära i olika former när jag har vart sjuk eller känt mig hängig. Jag har aldrig riktigt trott på att det skulle fungera, så jag testade aldrig. Tills för någon månad sedan då det var många som började bli sjuka och förkylda på jobbet.
En arbetskollega kokade då riktigt starkt te (säkert 1/3 dels ingefära till en kopp) med socker i. Sockret har ingen funktion men gör det lite mer uthärdligt att dricka..=/ Det är jätte starkt och tycker man inte om ingefära så är det inte så jätte kul.
Efter 2 koppar märkte jag att jag blev mer skärpt och fick mer energi. Jag tror det blev upp mot 5 koppar den dagen, och vet ni vad? Förkylningen bröt aldrig ut=)

Riv ner massor av ingefära i kokande vatten, koka 15-20 min och avsluta med några teskedar socker.

Ingefära är förövrigt en fantastisk ört som länge använts som läkemedel.
Mycket rik på antioxidanter och ska lindra smärta så som huvudverk och ledvärk , stimulera aptiten, vara effektiv mot illamående och åksjuka,stärkande och uppigande.
Jag tror faktiskt att det är sant. Testa vettja!
Här kan du läsa mer om den otroliga ingefäran

Se ett videoklipp där ingefärans hälsofrämjande egenskaper tas upp

Kanderad ingefära, sött starkt och nyttigt


Ge bort lite håll dig frisk godis =)

Ingefära 400-500g
Socker 1 dl + 2-3 dl
4 dl vatten

Skala ingefäran och skär den i tunna skivor.
Koka upp vatten och lägg i skivorna, koka i 20 minuter.
Är det mycket vatten kvar,häll av det men spara ca 1,5 dl i kastrullen.
(spara gärna det avslagna vattnet till att dricka,koka te på eller gör en sockerlag)
Häll i 1 dl socker i kastrullen och koka ihop i 10-15 minuter tills sockret blivit som sirap.
Blanda runt ingefärsskivorna i strösocker och låt dom svalna.
Förvara i en burk med tätslutande lock.

5 kommentarer:

Ingefära tror jag också på. Tack för att du påminde om hur hälsosam ingefära är! Tack!

Ytterligare ett tips är att byta ut sockret mot honung i sitt ingefärste. Man bör dock låta vattnet svalna något innan man har i sin honung eftersom alltför varmt vatten bryter ner många av de nyttiga enzymer och spårämnen som finns i honungen.

Fick rådet att koka upp cola och ingefära, allt enligt ett gammalt kinesiskt husmorstrick...och dricka så varmt som möjligt. Känns som att dricka halstabletter

Haha cola? Kanske inte är ett så gammalt kinesiskt husmorstrick med andra ord?

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More