söndag 3 januari 2010

Prag: I mataffären

Min sambo var inte så jätte road av att vi gick och tittade i över en timme i affären =)
Jag kunde ha spenderat en timme till där inne, det är kul att titta på matvaror som finns i ett annat land. Om man ska jämföra Tjeckien och Sveriges affärer så är det tydligt att Tjeckien har varit ett fattigt land. Det är bastant mat, basvaror som bröd,kött(mest fläsk)korv och fågel. Inte så mycket fisk frukt och grönt. Mycket kål och rotfrukter, en sak jag lade märket till var att potatisen låg exponerat för ljuset och solanin hade bildats(potatisen var grön)

Jag hittade avlånga plastburkar med färsk finhackad chili, finhackad lök och mixade örter som fick följa med hem. Små små söta tomater (som pärlor) och rödlila vindruvor i samma storlek köpte jag också. Godisavdelningen var jätte stor, mest choklad (mjölkchoklad) och eftersom det var jul så fanns det många presentaskar med fylld choklad.





Det äts väldigt mycket bröd i Tjeckien(till 90 % vitt bröd), brödsektionen var enorm.

Ost..tror jag


Karp säljs mycket till julen, man kunde köpa den på julmarknaderna och även en del restauranger serverade fisken


affär
Ölsektionen var också stor, två stora hyllor med massor av olika sorters öl. Priset låg mellan 2 till 15 kr för en öl.
Det fanns också flera hyllor med sprit och vin
Juice fanns det inte så mycket av och allt var från koncentrat

1 kommentarer:

du är vacker, din blogg är awesome... vi gillar det

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More