onsdag 20 januari 2010

Getostkyckling med varma linser och rödbetor

Getostkyckling med varma linser och rödbetor

Testade ett recept från BBC Food jätte gott men kan vara lite pyssligt, då det är en del moment.

för 6 portioner:

* 500 g rödbetor, skalade och skurna i klyftor
* 12 schalottenlökar, halveras om dom är stora
* 3 msk honung
* 6 msk olivolja
* 1 citron, skal och juice
* 350g linser
* 1 stor vitlöksklyfta, grovhackad
* 2 msk kapris
* 1 msk dijonsenap
* 100 g blandade gröna blad

Till kycklingen:

* 6 stora kycklingfiléer
* 150g getost
* 20g persilja, hackad
* 18 baconskivor (ca 1-2 paket)





Värm ugnen till 200 grader. Skala rödbetor och charlottenlök och lägg dom i en ugnssäker form. Ringla över honung och 1 msk olja,krydda och blanda runt. Täck med folie, och stek i ugnen i ca 1 timme (kortare tid för mindre tunnare betor),rör om efter halva tiden och ta av folien. Stänk hälften av citronsaften över grönsakerna när de är klara, ställ sedan åt
sidan. (Detta kan göras upp till 1 dag i förväg)

Under tiden, koka linserna. Gör en dressing av finhackad vitlök, hackad kapris, resterande olja, citronsaft och senap. Tillsätt lite vatten för tunnare dressing. När linserna är klara lägg i hälften av persiljan i dressingen, häll dressingen över linserna och blanda om. Ställ åt sidan med lock så det håller värmen.

Skär en ficka i den tjockaste delen av kycklingfilén. Blanda citronskal, getost, resten av persiljan och salt och peppar. Fyll filéerna med röran och linda in dom i bacon (jag använde hackad gräslök, creme fraiche ,getost, salt och peppar.)
Stek i en ugnssäker form eller på en plåt i 20-30 min tills baconen har fått färg och blivit lite krispigt. Jag stekte mina kycklingfiléer till 70 grader sen satte jag upp formen under grill så att baconen fick färg.

7 kommentarer:

Men gud vad gott det där såg ut!

uhh ser bra ut må höra min man om han har mod på det :)
Jeanette
www.babydjungeln.se

Håller med, ser jättegott ut!

Gott!! Men.... om jag inte vill ha getost , vad kan jag ta istället?

Då kan du ta fetaost,mozzarella,
blåmögelost, brieost eller vad du vill =)

Vilken god och lite ovanlig kycklingrätt!!!
Tycker fröken Dill

Åh så gott, det ska jag laga imorgon :)

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More