torsdag 2 april 2009

Ugnsbakad lax med rostade sparrispotatis,gröna bönor och sparris






Idag tänkte jag att jag skulle använda en ny pepparsort. Jag har ju en del peppar att välja mellan, och eftersom jag inte riktigt vet vilka som går ihop med lax så smakade jag på dom och kom fram till att tasmansk peppar från Australien skulle passa. Mycket riktigt, passade utmärkt.
Jag tyckte att laxen fick en "vildare smak". När jag sökte efter information om pepparn så hittade jag detta på Poivre.se:


"Frukten är mycket väldoftande, med spar av myrten och aromatiska plantor. Doften av lagerblad är mest dominerande men också spår av grön valnöt och doft av geranium går att skönja. Smaken är mjuk, hettan ej omedelbar utan utvecklas snarare i gommen tillsammans med en viss grad av bitterhet. Smak av nejlikor blandat med blåbär, svartvinbär och enbär. Bären ger maten en lila-blå färg.
Används till fisk, havsabborre, lax, pilgrimsmusslor och vitt kött. Kan även användas för att ersätta svartpeppar."

Det var nog enbärs smaken som gav den vilda smaken. Enbär är en typsik vilt krydda. (Ren, älg,hjort) Jag tycker att det var bra gjort av mig att smaka mig fram bland alla pepparsorter och hitta en laxpeppar=)






Ugnsbakad lax

Lägg laxen (valfri mängd) i en ugnsform med skinnet neråt.
Krydda och avsluta med olivolja.
Stoppa in laxen i ugnen när potatisarna börjar få lite färg. (det går bra att sätta laxen under potatisarna) Baka laxen i ugnen 15-20 minuter.





Sparrispotatis med sparris och gröna bönor

12 sparrispotatisar
gröna bönor, en handfull
10 sparris
1-2 msk olivolja
havssalt och nymalen peppar

Värm ugnen till 200 grader.

Förkoka potatisen 5-6 minuter.
Klä en ugnsform med folie (mindre disk) och ringla över lite olivolja.
Halvera potatisarna på längden och lägg i dom i formen.
Ringla över lite mer olivolja och krydda med salt och peppar.
Baka i ugnen i 20-30 minuter eller tills potatisen är gyllenbrun.
Medan potatisen får färg blanda sparris och gröna bönor med olivolja, salt och peppar.
Ta ut potatisen och blanda i grönsakerna, baka i ugnen 5 minuter till eller tills grönsakerna är mjuka men ändå krispiga.

2 kommentarer:

Spännande! Vad är en sparrispotatis?

Det är en avlång, lite böjd potatis, som ursprungligen kommer från Danmark. Gult kött och nötig smak. Jätte god!

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More