måndag 20 april 2009

Jamies redskapslista

Jag läste på DN att Jamie Oliver har gjort en lista över vilka redskap man bör ha i sitt kök.

- Mycket stor stekpanna med teflonbeläggning
- Stor grillpanna
- Mycket stor traktörpanna (av gjutjärn, aluminium eller rostfritt stål)
- Tjockbottnade kastruller (en stor, en mittemellan och en liten)
- Bra, rejäla långpannor
- Wokpanna
- Skålar i olika storlekar
- Metalltång
- Knivar (kockkniv, tandad kniv, skalkniv)
- Träslevar
- Handvisp
- Potatisstöt
- Slev
- Hålslev
- Fiskspade
- Slickepott av plast
- Potatisskalare
- Tjock, robust skärbräda av trä
- Liten plastskärbräda
- Mortel och mortelstöt
- Salladsslunga
- Våg
- Silar (en grovmaskig, en finmaskig)
- Stort durkslag
- Stor måttkanna
- Rivjärn
- Matberedare
- Brödkavel
- Konservöppnare


Har ni allt det där?
Jag har inte någon skärbräda av trä, ingen stor måttkanna, ingen fisk spade heller..vad är det?
Ingen metall tång , men två av plast=) Potatisstöten saknar jag ofta, MÅSTE köpa en.
Vad tycker ni är det viktigaste redskapet i köket? Jag skulle inte klara mig utan mina älskade Global knivar, silarna är viktiga också.

6 kommentarer:

Jo..om man ska behöva alla de där olika stekpannorna så tänker jag ju rent spontant att det viktigaste är ett rejält kök(=

Borde nästan spara den där listan på datorn så jag vet vad man har i ett kök. Jag är en värdelös kock och det enda jag är riktigt säker på när det kommer till redskap är att det tydligen är förbjudet att använda något av stål i teflonpannor :P

mvh

Emma: haha ja det har du så rätt i. Har man ett litet kök där man knappt själv får plats är det inte så kul att laga mat och då behöver man ju bara det allra nödvändigaste.

Frida: använd det du känner dig bekväm med och köp inte hem massa onödiga grejer som du kanske aldrig kommer använda. Ja stål som skrapar ytskiktet i teflonpannor är ingen bra grej=)

Knivarna är nog bland det viktigaste och sen givetvis något att tillaga maten i.
Noterar att han skippat den för den recepttrogne oumbärliga måttsatsen. För Jamie kanske det skulle kännas lite löjligt att mäta upp en tesked.

Ja måttsatsen är bra att ha. Fast jag tycker det är viktigt också..eller viktig..men bra om man kan lära sig uppskatta med ögonmått hur mycket en tex. en dl är. Lär man sig det så kan man experimentera mer med matlagningen och utvecklas och där med bli bättre på att laga mat. (om man nu vill bli det)Man får en bättre känsla för maten.

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More