fredag 3 april 2009

Fläskkarré med gnocchi och baconströssel




I går kväll provade jag Katjas recept på gnocchi med baconströssel. Fast jag glömde riva över parmesanost..=/ Det var inte det ända som gick fel. Fläskkarrén blev jätte torr och seg. Jag har ingen aning om varför, för jag gjorde som jag brukar göra...tror jag?! Jag kollade aldrig, men det kan vara så att den är skuren på fel sätt. Med fibrerna. Man ska alltid skära kött mot fibrerna, annars blir det segt. Jag minns en gång i skolan när vi gick kursen "restaurang påbyggnad" och hade lunchen. Vi hade stekt oxfilé, eller om det var ryggbiff på lågtemperatur och den var perfekt rosa. Någon hade sedan skurit upp den åt fel håll, alltså med fibrerna så köttet blev segt. Synd på så fint kött.


Fet




2 karrékotletter
2 tsk honung
1-2 tsk sambal oelek
en liten vitlöksklyfta, pressad

Jag brynte köttet penslade med kryddblandningen och körde in det i ugnen en 20-30 minuter på 175 grader.

Gnocchi med baconströssel


  • 2 paket potatisgnocchi
  • 1 paket bacon
  • 1 gul lök
  • 1-2 klyftor vitlöksklyftor
  • ca 50 gr pinjenötter
  • 1-2 tråg babyspenat
  • riven parmesanost
  • olivolja
  • svartpeppar+salt
Hacka lök och vitlök, skär baconet i små bitar. Stek lök, vitlök och bacon tills baconet är knaprig. Lägg i pinjenötterna de sista minuterna och låt dem ta färg. Koka gnocchin enligt anvisningarna, häll av och blanda ner baconströsslet och spenaten. Smaka av med peppar och salt. Servera med olivolja och riven parmesan.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More