onsdag 25 november 2009

Niklas brynta jordärtskockssoppa med örtstekt kyckling

Niklas brynta jordärtskockssoppa med örtstekt kyckling


Niklas Ekstedt (Niklas mat) är bra, därför kör vi ett till recept från honom=)
Denna gången brynt jordärtskockssoppa med örtstekt kyckling.
Sorry Niklas men jag ändrade lite i receptet..Jag hade i några deciliter vitt vin och kycklingfond också. Sen läste jag slarvigt så jag tog persilja istället för timjan till kycklingen, men det blev en väldigt god och krämig soppa ändå. Bra med kycklinen till så känns soppan lite matigare och mer mättande.



här har ni Nicklas recept i alla fall:

Ingredienser
Beräknat för 4 portioner
2 kycklingfiléer
1 knippa(or) färsk timjan
1 klyfta(or) vitlök
2 msk citron, - saften, pressad
1 kg jordärtskockor, skalade
2 gul lök
0,5 liter mjölk
2 dl grädde

smör och olja

salt och peppar

Gör så här:

Skär lök och jordärtskockor i mindre bitar och rosta dem i ugn med lite olja på 200 grader i ca 45 min. Häll mjölk och grädde i en kastrull och låt koka med de rostade jordärtskockorna och löken på låg värme i ett par minuter. Mixa soppan slät och smaksätt med salt och peppar.

Dela kycklingfiléerna i mindre bitar. Stek kycklingen i smör och/eller olja tillsammans med finhackad vitlök och hackad timjan. Pressa över ca 2 msk citronsaft.

Servera soppan med bitar av den stekta kycklingen till.

3 kommentarer:

Härligt gott! Vilka underbara recept du ger oss :)

Smart att rosta jordärtskockorna. De är goda i sig, men denna behandling borde locka fram smaken ytterligare. Det ska jag prova.
Hälsar fröken Dill

Fröken Dill: ja gör det =), det blev stor skillnad i smaken när dom bryntes. några lökbitar blev lite för brända och beska så man kanske ska röra om någon gång under tiden godsakerna rostas.

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More