söndag 14 februari 2010

Köttbullar med dijonsenap,rostad lök och kalvfond

Köttbullar med dijonsenap,rostad lök och kalvfond

I veckan köpte jag 1,6 kg blandfärs som fick bli köttbullar. Jag tycker att resultatet blir bättre och saftigare när man använder blandfärs än när man gör köttbullar av nötfärs. Med nötfärs blir köttbullarna lite torra och faller lättare isär.
Tre olika blandningar gjorde jag av färsen. Först den här med dijonsenap,lök och kalvfond. Min favoritblandning. Köttbullarna blir krämiga,saftiga och milda.
Det blev en blandning med örter och soltorkad tomat också och en med kapris,grädde och rödbetor.




500-600 g blandfärs
2 msk dijonsenap
2 dl rostad lök
2 vitlöksklyftor,pressade
en halv rödlök,finhackad
2-3 msk ströbröd
1 dl grädde
2 msk kalvfond
1 ägg
salt,peppar
smör till stekning




Låt ströbrödet svälla i grädde och kalvfond 2 minuter.
Blanda resten av ingredienserna i en bunke och tillsätt ströbrödsblandningen.
Mickra eller stek ett litet smakprov av färsen för att avgöra om det behövs mer salt och peppar. Rulla köttbullar och stek i smör på medelhög värme.

2 kommentarer:

Jag tycker som du! Bättre med blanfärs äm med enbart nötkött. Häftiga smakblandningar! Naturligtvis måste jag testa :)

ja ibland är man sugen bara köttbullar som bara smakar köttbulle. kul med lite variation dock=)

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More