torsdag 12 mars 2009

Taffels pösiga ugnspannkaka


Dagens middag gjordes efter Anna Sjögren's (Taffel)recept på pösig ugnspannkaka.
Smeten kokas innan man sätter in den i ugnen. Jätte gott blev det!
Jag stekte 2 paket bacon i bitar och rev ner
2 dl riven Kvibille Präst som jag använde till den super goda fläskfilén igår.


Pösig ugnspannkaka

Jag dubblade receptet till 4 portioner.


Receptmakare: Anna Sjögren

Portioner: 2

Tid: 35 minuter

Det här är världens pösigaste pannkakan tack vare knepet att koka upp smeten först. Vill du göra pannkakan ännu mer vintervänlig kan du smaksätta imed ½ tsk stött kardemumma och ett uns rivet citronskal.

  • 3 dl mjölk
  • 1 msk smör
  • 1 ¼ dl vetemjöl
  • 2 ägg
  • 2 krm salt
  • ½ tsk socker
  1. Vispa ihop kall mjölk, smör och mjöl i en kastrull. Låt det koka upp under vispning. Låt blandningen svalnat lite.
  2. Vispa ner ägg, salt och socker.
  3. Häll smeten i en smord ugnsfast form och ställ in den i ugnen, 225˚C. Grädda i cirka 20 minuter.



4 kommentarer:

Mm den var supergod=) inte sådär torr å tråkig som dom kan vara

Oj det va längesen jag åt.

Vad ska du göra i dag?

Ikväll ska jag göra en matpaj med potatis,lök och getostfyllning. =)

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More