fredag 27 mars 2009

Peppar med posten

För ett tag sedan skrev jag ett inlägg om nya pepparsorter. Eller nya kanske dom inte är, men nya för mig i alla fall, som bara använder svartpeppar och dom vanliga pepparsorterna. (grönpeppar,rosépeppar,vitpeppar osv) På poivre.se (som betyder peppar på franska) får du lära dig om massor av unika pepparsorter, tips och recept på hur du bäst använder dom.



Florenc Berglund på Poivre har varit så snäll och skickad mig smakprover. Gissa om jag blev glad idag när posten kom!

Det här är några av pepparsorterna som fick komma hem till mig=)

Lampung asta - svartpeppar
sumatra, indonesien mörkbruna pepparkorn. angenäm bouquet av brioche med toner av trä, läder och nejlika. en elegant syra som påminner om grönpeppar. aromatisk explosion med kraft i paletten. kanske den bästa pepparen i världen.

Kubebapeppar - svartpeppar
madura ön, indonesien bruna pepparkorn försedda med liten svans. en doft av kamfer, mjukt syrlig och balsamic. mycket angenam i gommen, med mentol- och citronsmaker, påminnande om eucalyptus och niaouli. man anar en mycket originell aning av lavendel och rosmarin. mycket frisk och mycket sällsynt peppar.

Tonkaböna

Mald rostad Tasmansk peppar

Tasmansk peppar från Australien

Jag kan knappt vänta med att prova dom! I kväll vet ni vad jag gör. Sitter och knaprar på peppar =) Ska skriva hur var och en doftar och smakar, sen ska jag testa dom i matlagningen också. Roligt!!



Självklart kunde jag ju inte hålla mig, så jag öppnade genast röret med långpeppar. Det doftade underbart! Inte som man kan tänka sig att peppar ska dofta..sådär pepperigt. Utan mer en mix av andra kryddor..lite blommigt kanske? Pepprigt smakar den dock, lite enbär lite kanel. Så mycket mer än bara den där pepparsmaken man är van vid.


"Långpeppar - svartpeppar
java, indonesien en mycket överraskande peppar, tom. spektakulär. ett långt mörkbrunt hänge som är träddoftande, kryddig (kanel), antydan av lakrits och anisfrö. fruktigt, mycket aromatiskt med söta- (kakao) och blomtoner. en fin krydda med rika harmonier."

Recept med långpeppar:

Getost med kastanjehonung



I Poivre's e-butik hittar du alla pepparsorterna och varför inte ge bort en presentförpackning med spännande peppar till någon du tycker om. En perfekt present till en matnörd=)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More