onsdag 4 mars 2009

Att odla solrosskott



När vi var ute och promenerade med vovven så gick vi förbi några fågelvänner. Titta vilken mat party dom har fått. Det är bra att vi tänker på fåglarna också. =)Klart dom också ska få någonting att smaska på!


Igår planterade jag solrosfrön. Varför köpa ganska dyra skott i affären när man kan odla dom själv?
Jag plockade några solrosfrön ur min fågels fröblandning och satte ner i en matlåda med jord. Jag kunde nog ha satt dom lite tätare. Spännande och se om det blir något av dom.
Till våren ska jag sätta ruccola, salvia, gräslök, dill, dragon,timjan,rosmarin,basilika och persilja. Har ni tänk att odla någonting?

Odla.nu hittar man bra tips om hur man odlar sina grönsaker och kryddor.

Oj då! Jag hade inte alls gjort rätt när jag satte fröna i jorden.
Såhär löd ett svar i formumet:

"Blötlägg fröna först i en burk med över natten. Häll bort vattnet och låt dem ligga kvar tills man kan se att de öppnar sig/börjar gro. Lägg dem sen på en bricka med lite jord under. Håll fuktigt genom att lägga tunn plastfolie över. När du ser att de börjar växa tas folien bort och sen skördar du när de har blivit lagom stora."

Hm jag får nog göra ett nytt försök.

1 kommentarer:

Finns det ingen som har en tomt du kan odla på?

(m)

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More