söndag 8 mars 2009

Fläskfilé och potatisgratäng


Vi har inte vart och handlat på nästan 1,5 vecka nu. Så jag rotade fram en fläskfilé ur frysen och såg att det fanns ingredienser till en potatisgratäng.

Fläskfilén lade jag i en marinad (1 timme)av timjan,rosmarin,chilipulver,olivolja och vitlök. När potatisgratängen nästan var klar brynte jag köttet.Saltade, pepprade och stekte i ugnen på 175 grader.
Vi hade ingen sås till, men en rödvinssås eller grönpepparsås passar bra.


Nigellas krämiga potatisgratäng

Till en form (10 personer) Jag halverade receptet.
2 kg potatis, mjölig, t.ex. King Edward
5 dl mjölk (3 %)
5 dl vispgrädde
1 st lök, skalad
2 st vitlöksklyftor, finhackade
1 msk salt
50 g osaltat smör

Värm ugnen till 240 grader. Skala potatisen och skär den i centimetertjocka skivor. Lägg dem i en stor kastrull med mjölk, grädde, lök, vitlök och salt.
Låt koka upp och sen sjuda eller småkoka tills potatisen är nästan mjuk. Rör om ofta. Smöra en form (ungefär 37 x 30 cm). Häll ner potatiskoket i den. Klicka på resten av smöret och gratinera i ugnen i 15 minuter eller tills gratängen börjar bubbla och har fått fin färg. Ta ut den ur ugnen, låt stå i 10-20 minuter innan den serveras.

2 kommentarer:

Men herregud - ser så grymt gott ut.
Och det "skrapade" du bara fram sådär? :-) Damn.

Inspiration inför morgondagens middag :-)

Ja det gäller att vara kreativ när kylen och frysen är tom=)
Kul att jag kunde inspirera någon=)

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More