måndag 19 oktober 2009

Gittos Mat: Gratinerad falukorv extra allt

Gittos Mat: Gratinerad falukorv extra allt

Jag har inte så mycket inspiration när det kommer till falukorv, därför blev jag glad när jag hittade det här receptet hos Margit (Gittos mat).
Jätte gott med saltgurkorna i =)

Portioner: 4 hungriga Mannerströmare eller 6 normala personer

Tid: 40 minuter

Saltgurka, purjo, tomat, grädde. Senap chilisås, ost och paprikapulver. Allting som någonsin serverats tillsammans med falukorv möts här i en ljuvlig blandning.

Min variant är nära nog identisk med Leifs egen, men det är dags att sprida falukorvsevangeliet till bloggen!

  • 800 g falukorv
  • 2 msk smör
  • 1 stor purjolök
  • 1 gul lök
  • 3 msk chilisås (av Heinz-typen)
  • 3 msk grovkorning söt senap
  • 1 msk paprikapulver
  • 2 tomater
  • 2 saltgurkor
  • 2 dl vispgrädde
  • 2 dl riven vällagrad ost (prästost blir godast tycker jag!)
  • salt, svartpeppar
  • till servering
  • hemgjort potatismos smaksatt med hackad persilja och gräslök
  • senap
  1. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en ugnsform med smöret. Skölj och strimla purjolöken. Strimla löken. Skär tomaterna i klyftor. Skär saltgurkorna i stavar. Dela falukorven på längden och sedan i totalt sex portionsbitar.
  2. Bottna med purjolöksstrimlorna. Lägg falukorvsbitarna ovanpå. Bred rejält med senap och chilisås ovanpå. Salta, peppra och pudra över paprikapulvret.
  3. Strö över gul lök, tomater och saltgurka. Ringla över grädden. Strö över osten. Grädda mitt i ugnen ca 30 minuter eller tills allt fått fin färg.

1 kommentarer:

Vilken härlig middag! Vilken tur du har! :)

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More