onsdag 11 augusti 2010

Ugnsbakad Seabream





Har ni köpt Seabream någon gång?
Jag upptäckte fisken i fiskdisken på ICA, 109 kr/kg. Har aldrig provat att tillaga Seabream eller Guldsparid som den också kallas, men blev mycket positivt överraskad. Jätte gott fast och saftigt kött.
Definitivt en fisk jag kommer köpa igen.
Jag kunde inte bestämma mig vad jag ville göra så jag gjorde två olika fyllningar. Båda blev riktigt bra, men som det är med nästan allt så glänste smöret en aning mer=)

Rensa och fjälla av fisken, (akta gallblåsan) om den inte är rensad på affären du köpte den ifrån.
Lägg fisken i en smord ugnsform.
Skär 4 snitt i fiken på båda sidorna.
Salta och peppra fisken, både inuti och utanpå



2 vitlöksklyftor, pressade

1 dl finhackad persilja 
finrivet skal av 2 citroner
50 g smör, rumstempererat
salt 
peppar


Blanda persilja, citronskal och vitlök med smöret.
Lägg i smörblandningen inne i fisken och utanpå på båda sidorna.





3 tomater

1 stor gul eller röd lök
5 vitlöksklyftor
salt
peppar

olivolja


Skiva tomaterna, löken och vitlöken.
Fyll fisken med tomaterna vitlöken och löken. Lägg även på lök och tomat ovanpå fisken.
Ringla över rikligt med olivolja.

Baka i ugnen på 175 grader i 40 min eller tills fiskens kött är vitt.

6 kommentarer:

ja gör det=) verkligen en god fisk som man inte får missa.

Detta är en klassiker vid medelhavet. De flesta Seabream´s som köps i Sverige är odlade i Grekland. Mycket god fisk, speciellt att grilla. Men jag kör även med den klassiska Grekiska fiskblandningen, olivolja, citron, salt & peppar samt oregano. Blandas och skopas på över den färdiga fisken. GOTT!

//
Hemmakocken

Fick tag i seabream häromdagen. Grillade den med gott resultat. Kommer snart på min blogg om du vill kolla. Trevlig blogg du har.

Låter spännande. Finns nästan varje dag i fiskdisken i vår mataffär. Bra matidéer i bloggen! "Fattig matälskare"

Den med vitlök, citron o persilja är ju sååååå god. Har gjort den ett antal gånger nu. Namnam!

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More