tisdag 3 augusti 2010

Rabarber och jordgubbspaj



Mitt tips för en god paj är att man kokar ihop bären eller frukten lite först, på det viset kan man justera smak och konsistens som man vill ha den.
Här har jag gjort en rabarber och jordgubspaj. Jag la rabarber, jordgubbar och 0,5 dl farinsocker, 0,5 dl strösocker och 2 tsk vaniljsocker i en kastrull och lät det sjuda ihop tills rabarbern mjuknat lite. Ibland kan det behövas potatismjöl i om det finns mycket vätska. Här behövdes det lite ( 1 msk+lite vatten) Efter jag fått den konsistens jag ville ha så smakade jag av om det behövdes mer socker(lite till) och hällde över allt till en ugnsfast form. Sen la jag på smulorna och bakade pajen i ugnen ca 20 minuter på 220 grader.

Smulor
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl havregryn
100 gram smör
2 msk socker
1 tsk kanel
en nypa kardemumma

1 kommentarer:

Tack för tipset! Det är klokt att koka ihop frukten/bären :)

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More