måndag 5 december 2011

Lammhjärta tillsammans med vin svamp lök och sidfläsk


Här om dagen kom min sambo hem med en liten utmaning, ett paket med tre lammhjärtan. 
Eftersom jag inte varken hade ätit eller tillagat lammhjärta förut så satt jag och funderade en bra stund innan jag kom fram till vad jag skulle göra. Det blev en beuf bourgignone liknande gryta med sidfläsk, svamp lök och rött vin. Lammhjärta smakar lever ungefär, en aning segare i konsistensen så minst en timmes koktid behövs. Jag tycker att det är viktigt att vi tar till vara på alla delar av djuret som hat dött för att vi människor ska få mat, så stort plus till  ICA Samköp och alla mataffärer som tar ett initiativ att sälja dessa annorlunda styckningsdetaljer.






5-6 portioner

600 g lammhjärta
4 dl rött mustigt vin
3 dl köttbuljong
en påse pärllökar (ca 10-15 st)
8 stora champinjoner, i mindre bitar
8 skivor rimmat sidfläsk, i strimlor
1 morot, riven
1 msk raps eller olivolja
en klick smör

svartpeppar
salt


Kryddor
5 lagerblad
4 skvistar persilja
4 kvistar timjan (eller 1 msk torkad)
3 kvistar rosmarin ( eller 1 msk torkad)


Skär av roten och toppen av pärllökarna. Koka upp en kastrull med vatten och lägg i löken. Koka löken 2 minuter så lossnar blir den lättare att skala. Lägg dom färdigskalade lökarna åt sidan.
Stek fläsket i oljan tills det är gyllenbrunt ca 15 min, häll över fläsket i en skål men spara fettet i stekpannan.
Stek champinjonerna på hög värme i fettet tills dom fått färg ca 5 min. Lägg över till champinjonerna till sidfläsket.

Trimma lammhjärtan från senor och fett. Skär i mindre bitar.
Stek på hög värme i en klick smör tills bitarna har fått färg ca 5 minuter. Salta och peppra.

Tillsätt fläsket, champinjonerna, löken, moroten, kryddorna, vinet och buljongen.
Koka under lock i 60 minuter. Garnera med färsk persilja timjan och rosmarin. Servera med ris eller pasta.


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More