onsdag 18 februari 2009

Honung och dijonsenapsmarinerad lax





Till middag idag gjorde jag lax efter Scandinavian New Cookings recept.
Man bör ha gott om tid på sig eftersom laxen ska ligga i marinad i 2-3 timmar och gotta till sig.
Laxen blev mör och god, det här skulle bli en perfekt sommar lunch =) 5/5!

500 g laxfile,med skinn
2 msk olivolja
1 msk honung
2 msk Dijon senap
1 krossad vitlöksklyfta
1 msk färsk pressad citronjuice
1 tsk chilipulver/krydda

Blanda ihop alla ingredienser till marinaden.
Lägg laxfilen med skinnsidan upp i marinaden och sätt in i kylen i 2-3 timmar.

Sätt ugnen på 175 grader.
Lägg över laxfilen i en ugnssäker form och stek i ugnen ca 15 minuter.

Jag köpte ICA's "Grön delikatess".
Frysta gröna goda grönsaker. Sparris, bladspenat, ärtor,broccoli, vitlöksskott och sugar snaps. Till rönsakerna gjorde jag en vitlöksvinegrette. Olivolja,vitvinsvinäger, lite vatten, en krossad vitlöksklyfta, salt och peppar.










4 kommentarer:

MUMMS vad gott det där såg ut! :D Det där receptet ska jag testa mig på i helgen tror jag.

Underbart! Ännu ett recept på lättlagad lax! Älskar lax! Gott!

Ciao Bella! Was cooking good loking!? :-) Hare bäst!

Mvh!
// JB

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More