tisdag 24 februari 2009

Semlor med hallonsylt och vaniljgrädde



Äntligen är semlorna klara, jag har väntat hela dagen och kvällen.
Jag gick och handlade smör och grädde på förmiddagen, men när jag kom hem såg jag att jag inte hade några ägg.
Så det blev semelbak nu på kvällen istället. Fast då hittade jag ju självklart ett recept utan ägg som jag följde. Jaja så det kan bli.

Vovven och fågeln fick också smaka =)




Det här receptet jag hittade på semlor.nu. Jag använde det till bullarna, fast halv sats, det räckte till tolv bullar.

Bullar

  • 50 gram jäst (för söta degar)
  • 175 gram smör
  • 5dl mjölk
  • 2 dl socker
  • 2 tsk stött kardemumma
  • 1 tsk salt
  • ca 1,5 l vetemjöl special

Gör så här

20 stora semlor

Smält smöret och tillsätt mjölken. Värm till 37 grader.

Smula i jästen i en bunke och tillsätt kardemumma.

Lös jästen med mjölkblandningen. Rör ner salt, socker. Tillsätt mjölet under knådning, se upp så du inte får för mycket mjöl! Arbeta ihop till en smidig deg.

Knåda i ungefär 15 minuter med matberedare/ degblandare. Låt degen jäsa till dubbel storlek i bunken, cirka 30 minuter.

Ta upp degen på bakbord och dela i bitar om cirka 80 gram. Rulla till bullar och sätt av på plåt med bakplåtspapper eller smord plåt.

Låt nu bullarna jäsa till dubbel storlek, cirka 50-60 minuter. OBS! Det är väldigt svårt att säga precis hur länge bullarna ska jäsa - det beror på en mängd saker. Men många jäser bullarna för kort stund och får då torra och kompakta bullar. Låt storleken på bullarna avgöra - de ska minst ha dubblat sin volym.

Grädda bullarna i nedre delen av ugnen på 225 grader i cirka 10 minuter. Låt svalna på galler.


Vaniljgrädde till 2 semlor:

Vispa 2 dl grädde och 1 msk vaniljsocker.(Använd hällst en riktig vaniljstång, skrapa då ur fröna, blanda ner i grädden och vispa.)

Skär av ett lock på varje bulle och klicka ut hallonsylten på bottenhalvan. Fyll en spritspåse med grädde och spritsa ut på varje semla.

Lägg på locket och pudra semlan rikligt med florsocker innan servering.




5 kommentarer:

d ser ut som att semlorna gick hem hos djuren oxå =)

haha ja dom var mycket uppskattade=)
Fågeln var så mätt att han somnade.

Äntligen! Blev semlorna goda?

Så söta vilddjuren är :)!

(m)

Vilken söt fågel, jag tänkte köpa en papegoja framöver. MAssa bra mat tips och goda recept också! =)

Mm han är söt han=)
Egentligen är det en hon.
Han (Pipen)la ägg ägg efter 18 år.
Vad ska du köpa för papegoja?

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More