måndag 28 november 2011

Nigella's himmelska revbensspjäll



Jag tittade på ett avsnitt av Nigella's jul och fastnade för revbensspjällen hon gjorde. Få ingredienser och allt skulle blandas i en påse, perfekt ! Revbensspjällen får marineras över natten och ska sedan stekas i ugnen en timme tills dom är så pass möra att köttet faller av benen. Sista 30 minuterna steks dom utan folie så det bildas en knaprig brynt yta. Himmel så gott det var! Jag kan inte minnas att jag ätit godare revbensspjäll. De små läckerbitarna måste nästan ätas med händerna för den där lilla extra touchen. =) Detta måste ni testa! Perfekt till julafton också, eller som plockmat.                    
My only regret: att jag inte köpte 2 kilo till!





1 kg tjocka revbensspjäll 
125 ml sweet chilisås
60 ml soja
60 ml tranbärssås eller sylt 
saften av 1 lime
saften av en mandarin

Skär revbensspjällen i mindre bitar. 
Blanda alla ingredienser i en påse och lägg i köttet.
Marinera i kylen över natten. 

Sätt ugnen på 175 grader.
Häll över revbensspjällen till en ugnsform och täck med aluminumfolie.
Stek i ugnen en timme och vänd köttet efter 30 minuter.
Höj temperaturen till 200 grader och ta bort foliet.
Stek 15-30 minuter till.

Servera tillsammans med våtservetter =)


18 kommentarer:

Med tranbärssylt, vad spännande!
Perfekt till jul,
tror fröken Dill

låter jättegott!
men vart hittade du tranbärssås och sylt? ;o
Mvh

Det kan finnas vid sylten/marmeladen eller om affären har en avdelning för utländska matvaror. Bäst är nog att fråga, kan var alite knepigt att hitta. Lycka till =)

har ringt runt om en tok haha! tror du att det funkar bra med koncentrerad tranbärssaft ist? haha

Jag hittade tranbärsgelé. Funkar det?
undrar
Gunilla

jag gjorde egen tranbärssylt :D köpte frysta tranbär å kokade ihop med vatten å socker :D

//Jessica

Vilken tur att du fick tag i gelé tillslut! Det funkar fin fint. Som sagt det är lite knepigt att få tag i tranbärssylt/marmelad. Jag bytte ut tranbären mot lingonsylt en gång, men det var en nödlösning.

Jessica: bra tips! ambitiöst också =) hoppas revbenen smakade=)

kan man använda tillexempel aprikossylt ? den använder man ju på bär för att ge dom en fin yta :)

Malin: jag tror att om du använder aprikossylt så kommer du få en annan smak på revbenen. Det tranbären bidrar med är ju det syrliga och och lite lite bittra. Men testa, vem vet det kanske blir supergott=) Annars kan du ta lingonsylt om du har det hemma.

Använde vad jag hade - körsbärssylt apelsin isf
Mandarin blev super gott ;-)

Funkar perfekt med rödavinbär sylt

Jag har provat med lingonsylt istället för tranbär och apelsin istället för mandarin xD Just den jag hade hemma xD Hoppas det blir gött! Återkommer om detta när de är klara (^.^)

Gaby: låter intressant, jag väntar med spänning på hur resultatet blev =)

Jag har nu lagt 5 kg revben i marinad. Hittade ingen sylt/sås men tog koncentrerad tranbärsjuice i. Doftar fantastiskt av marinaden. Hackade ner en halv habanero också. I morgon kväll har jag facit då arbetskamraterna ska få smaka.

Palle va spännande =) trevligt med lite extra hetta! måste också testa det.

Jag har torkade tranbär, hur ska de användas?

Jenny: torkade tranbär kommer inte att ge samma resultat. Det är om du skulle göra tranbärssylt av dom?

Kör med hemgjord lingonsylt, kanon. Krusbärssylt smakar också förträffligt. Ingefäraglaze är också en riktig höjdare.
Fjärde julen i rad vi gör efter detta recept, - alltid lika populärt när vi tar med spjällen till jul/knytkalaset och folk flockas kring ugnen där vi värmer dem..
Har dock förlängt den totala gräddningstiden från 1,5 tim till 2.0 timmar - för garanterat mört resultat ;)
hälsn Kristian

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More