onsdag 18 februari 2009

Försök 2 av 45-minutersägget.

I morse gav jag mig på 45-minutersägget igen.
Den här gången kom jag ihåg att sätta på spisen.
Värmde vatten i vattenkokaren, hällde i en kastrull och satte på plattan på 5an.
Vattentemperaturen hamnade på 76. Så jag hällde i kallt vatten tills jag nådde 65 grader.
Lade i ägget och sänkte till 3an. Temperaturen steg till 66, så jag hällde på lite mer kallt vatten och sänkte till 2an. Där höll den sig på 65 grader. Efter 45 minuter är ägget klart och nu är det spännande!




Ser bra ut å bilden va?
Men inte då!
Trots att temperaturen höll 65 grader så blev det till och med ännu lösare än förra gången. Äggvitan var nästan rå..!? Gulan var bättre än förra försöket, men alldeles för lös ändå.
Nu är jag riktigt arg på det här 45-minutersägget! Det gååår ju inte. Vad gör jag för fel?
I fortsättningen kokar jag mina ägg på vanligt vis. Hmpf!




Jag tröstade mig med knäckebröd och en super fantastiskt god ost-Havarti Karise.
Doftar lite åt surstömmingshållet. Lite fotsvett, lite sur disktrasa. Jätte gott!
Den här är mild jämfört med Gamle Ole.
Plasta om den ordentligt när du har öppnat den, annars "stinker" det i hela kylen.
Osten smular sig när du skär den med osthyvel, så att tvätta händerna efteråt är en god ide=)



Till dom goda knäckemackorna och det misslyckade ägget blev det en kopp Aloe Vera te.







2 kommentarer:

Ok, då blir det inget 45-minuters ägg :)!

Ååååh vilken fin kanna! Vill ha :-)

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More