måndag 21 september 2009

Pizza med kantareller, chevre och rödlök



Jag testade Tre tjejer i kökets recept på pizzdeg till den här pizzan.
Den var bra, men slog inte mitt favoritrecept. =)

Till fyra små pizzor behöver du:
lite drygt 1/4 pkt jäst
1/2 tsk salt
1 1/2 tsk flytande honung
2 dl ljummet vatten
2 msk mjölk
2 1/2 msk olivolja
5-6 dl vetemjöl

Gör så här:

Smula ner jästen i en bunke och häll över salt, honung och lite av vattnet. Rör runt ordentligt. Tillsätt sedan resten av vattnet, olja, mjölk och mjöl. Arbeta ihop degen och knåda den ordentligt. Det tar en stund, men är en förutsättning för att degen ska bli smidig. Låt degen jäsa i 50 minuter under en handduk. Dela degen i fyra bitar och kavla ut den till tunna pizzor. Lägg pizzorna på baklåtspapper och toppa med tomatsås och valfria ingredienser. Grädda i ca 15 minuter i 275 grader.

På pizzan hade jag smörstekta kantareller,finhackad rödlök och chevre.

ca 1 l kantareller, koka bort vatten, tillsätt smör och fräs,salta,peppara och fördela över pizzabotten.
1 rödlök, finhackad strö över
en rulle chevre,riv smula eller skiva över

3 kommentarer:

Vilken härlig pizza.
Numer äter jag sällan pizza med deg, brukar göra en med zucchinibotten istället. Här kan du titta närmare på den

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/09/11/lowcarb-pizza-med-salami-och-lok/

Men ditt recept på botten ser fint ut. Men fyllningen är det bästa ;)

Funderade precis vad jag ska göra för gott till imorgon kväll....Pizza blir det :)

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More