fredag 11 september 2009

Getostpolenta med soltorkade tomater och oliver


Min polenta blev alldeles för lös, jag tror att jag skulle ha låtit den kokat mer, kanske hade för lite polentagryn i också. Polenta går ju att variera precis som man vill, man rör i det man har hemma =)


Recept från Allt om mat:

Getostpolenta:

5 dl vatten
1 st grönsaksbuljongtärning
1,5 dl polentagryn
75 g getost, chèvre
2 msk soltorkade tomater, marinerade och finhackade
0,5 dl svarta oliver, hackade
2 msk basilika, finhackad
1 krm salt
2 krm svartpeppar, nymald


1. Koka upp vatten, buljongtärning och polentagryn. Koka på svag värme i 6-8 min under omrörning. Blanda ner smulad getost och rör tills osten smält. Rör ner tomater, oliver, basilika, salt och peppar.
2. Klä en form ca 13x26 cm med plastfolie. Häll upp polentan och låt svalna. Täck med plastfolie och låt stå i kylen tills det är dags att grilla.
3. Ta fram getostkakan så att den är rumstempererad innan den skärs i ca 5x5 cm stora bitar. Grilla 1 min på varje sida eller smörstek dem i panna på spisen. Lägg över på serveringsfat och täck över med folie.

2 kommentarer:

Låter gott! Polentagryn? Vad är det för typ av gryn? Är det något liknande mannagryn?

polenta är majs på italienska.Så majsgryn eller majsmjöl kan man säga.

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More