torsdag 17 september 2009

Enkelt bröd med solrosfrön,linfrön och sesamfrön


Jag bakar gärna inte bröd(förutom det populära knäckebrödet Svartsöknäcke som jag brukar göra), tycker det är kladdigt,omständigt och jobbigt att knåda, bökigt och lång tid tar det också. Dessutom är jag inte bra på det heller. Men sen jag fick min Hugin Titanium förra julen av min super snälla sambo så har det blivit mer bakande. Köksmaskiner förenklar vardagen avsevärt=)

En fyrkant jäst låg i kylen och ville bli använd så jag knåpade ihop ett bröd av det som fanns hemma. Lagom jobbigt att slänga ner allt i bunken och sätta på maskinen =) Brödet blev super gott och uppskattades mycket av alla familjemedlemmar, så mycket att alla bröden åts upp på en dag. Det är nog det godaste brödet jag har bakat tror jag, och helt utan recept också=) Jag måste påstå att det är ganska nyttigt också då det är både linfrön,solrosfrön och sesamfrön i.


2 dl rågmjöl
6-8 dl vetemjöl (får justeras efter hur lös eller fast degen är, den ska ju släppa från bunken)
50 g jäst + 1 dl fingervarmt vatten att lösa upp jästen i
1 dl matolja
lite salt 2-3 tsk kanske(smaka på degen)
2 msk honung
1,5 dl solrosfrön
1,5 dl sesamfrön
1,5 dl krossade linfrön (hela linfrön har ingen "effekt" det nyttiga tas inte upp av kroppen, fröna kommer ut hela, därför ska man äta krossade linfrön)
2 dl yoghurt
ca 3 dl mjölk + eventuellt mer


Smula ner jästen i vattnet så den löser sig.
Häll i oljan fröna saltet och honungen, yoghurten och mjölken.
Häll i mjölet och sätt på köksmaskinen.
Är degen för lös tillsätt mer mjöl tills degen är fast och släpper från bunken, är degen för mjölig, häll på lite mer mjölk.
Låt maskinen arbeta degen åt dig =) i 5-8 minuter.
Lägg över en handduk och vänta (suck..) 50-60 minuter tills degen har jäst klart.
Dela upp degen i så många bitar du vill ha. Jag gjorde 6 mellan stora runda bullar och ett stort avlångt bröd.
Forma bröden hur du vill (stora,små avlånga,krokiga) och lägg upp dom på en plåt med bakplåtspapper.
Nu ska dom ju egentligen jäsa lite till..! (ca 2o min)Jag orkade vänta så länge som 5 minuter, sen satte jag in dom i ugnen på 175 grader i 30 minuter.

2 kommentarer:

Vilket härligt recept, så mycket gott i brödet! Det måste jag baka.

Tack!

Det här verkar vara nåt för mig, sparar för att testa framöver:)

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More