söndag 27 november 2011

Julmarknad i Måltidens Hus


Jag drog mig länge för att gå ut i morse i ösregn och full storm, men matnörd som man är så blåste jag iväg till Måltidenshus och studenternas egna julmarknad .I Kalastorget doftade det av julens alla gryddor blandat med nybakat surdegsbröd, det var varmt och mysigt, julmusik spelades i bakgrunden och borden var pyntade med både jubelysning och levande ljus. Jätte fint var det! 

I kväll ska jag låsa ute stormen och njuta av gott bröd och julgodis. 
Tända ett ljus också, det är ju faktiskt första advent. 





Bredsjö Blå är bergslagens pärla, en fantastisk ost i toppklass. Grythyttans hjortronvinäger är toppen den med !

Ett super gulligt café var uppbyggt och pulledpork smörgåsarna med surdegsbröd var himmelska. 
För min del blev det varm choklad med vispgrädde och chokladtopping till. Nam nam!

Vackra och goda surdegsbröd av vete och råg. Även en lyxigare variant av vörtbröd. 

Några påsar vaniljfudge och tryfflar fick följa med hem.

Juliga tryfflar ingefära/apelsin och äpple/kanel. Macrons med saffran och apelsin/nelika.

Tryfflar, nougat och massor av annat julgodis i små söta förpackningar.

Två av varje fick följa med hem! 

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More