tisdag 6 april 2010

Nigella's asiatiska lammsallad


Nu till påsk köpte jag ett kilo lammstek. Vanlig lammstek med rosmarin och vitlök kändes lite tråkigt, och grytbitar kändes dumt att göra av så fint kött. Så jag testade Nigella's asiatiska lammsallad. Fantastiskt gott! Dressingen är super tillsammans med lammet och salladen, jag kan tänka mig att använda den till andra sallader också. I Nigella's recept står det ju att man ska ha lammfile', men det gick lika fint med tunt skuren lammstek.



2 tsk vitlöksolja
1 lammfile', ca. 250g eller minst 1 kg lammstek
1 paket (ca 180g) blandade salladsblad
3 msk hackad mynta

FÖR DRESSING
2 msk fisksås (nam pla)
1 matsked rödvinbär gelé
2 msk risvinäger
1 tsk sojasås
1 röd chili, urkärnad och finhackad, eller 1 / 4 tsk krossad chilipeppar
1 vårlök/salladslök, fint skivad


Jag använde ju lammstek och jag gjorde såhär:
Salta och peppra steken, bryn på hög värme i smör runt om så lammet får en fin färg.
Stek i ugnen under folie på 125 grader tills innetemperaturen är 64 grader. Tog ca 2,5-3 timmar.
Köttet blir fantastiskt mört. Gör du lammstek börja från punkt nr 3.



Om du använder lammfile':
1. Värm oljan i en tjockbottnad panna, och stek lammet i 5 minuter på ena sidan och sedan vänd och stek i ytterligare 2 1 / 2 minuter på den andra.
2. Slå in köttet i folie, gör ett tättslutande paket och låt den vila i ca 5 minuter.
3. I en medelstor skål, vispa ihop dressing ingredienserna.
4. Öppna folie paketet, och töm köttsaften i dressingen. Skär lammet i fina skivor eller strimlor
5. Fördela salladsbladen mellan 2 (eller 4) tallrikar och lägg på lammet. Ringla dressingen över.
Toppa med hackad mynta.

5 kommentarer:

Vackra färger! Nästan så jag får lust att äta lamm, men....

Var kan man hitta de tallrikar som du använder?:-) Väldigt fina

Mattias: jag tror jag köpte dom på Ö&B eller IKEA faktiskt. sen finns det alltid på cervera och duka såklart men dom är ju lite dyrare. tycker dom här funkar bra till vardags. =)

Är det ingen olja i dressingen? Kanske några droppar sesamolja skulle gosa till det ytterligare. Verkar übersmarrigt.

Charlotte det var en bra idé =) nej hittar ingen slags olja i ingredienslistan http://www.nigella.com/recipes/view/anglo-asian-lamb-salad-39

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More