onsdag 10 juni 2009

Fisk: filéa,flå och så några tips

På sommaren är fiske vårt stora intresse i den här familjen (ja vovven följer med också)Vi har båt i Mälaren och i helgen var vi ute och fiskade gös. Fast då med en fiskeguide som visade oss bra ställen och lite tips. Jag slog mitt personbästa när jag fick upp en gädda på 7 kg, och den största gösen vägde 6 kg! Gösar så stora är ovanliga i Mälarenen,så den fick simma tillbaks igen. 2 gösar till fick vi upp, men bara en fick följa med hem.




När jag gick min kockutbildning filéade vi hela laxar,rödspättor och just gös. Det är inte det lättaste att filéa en fisk, det tar ett tag och man måste göra det då och då för att inte tappa snitsen. Jag mindes i alla falla ungefär hur man gjorde och ja..så här blev det..
Inte dom finaste filéerna(katastrof nästan), men jag är glad att jag fick ut dom i alla fall=)
Jag hoppas att det blir fler gösar i sommar så jag får träna mycket.





  • Viktigt om man tar hem en fisk som man har fiskat upp är att så snabbt som möjligt(helst på plats) ta ur inälvor och dylikt. (akta så inte gallblåsan spricker, den är giftig)
  • Kolla så gälarna är röda och fina.
  • Att ögonen är klara.
  • Att fisken luktar friskt och inte har några skador.
  • Att slemmet (på dom fiskar som har det) är klart.


På bloggen "Livet på en gård" hittade jag ett inlägg om hur man flår en abborre.
Bra beskrivet med bilder.

Svensk Fisk beskriver också väldigt bra hur man filéar en

abborre.


Det hela blir mycket enklare om man har en filékniv.

5 kommentarer:

Hej Anna!

Vad kostar en bra file´kniv?

Du kan hitta en bra filékniv från allt mellan 200-2000. Har du något speciellt märke du tycker är bra så köp deras filékniv. Jag tycker om Globalknivarna, men deras filékniv kostar 1.500 =/ Ikea har en kniv för 99 kr. Filéar man sällan så funerar nog den utmärkt.

Den såg liten ut din gös :( va den verkligen 50 cm den :P Hoppas du får mer gös i sommar, så du får träna på att filéa ;)

50 Cm? en gös måste vara 45cm enl länsstyrelsen ;)

största abboren fick vi upp i en väldigt okänd liten sjö och den 55cm lång!! jag ljuger inte

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More