måndag 22 december 2008

Ost

Även fast jag började planera julklapparna redan i september ( jaja jag vet!) så blev det ändå några klappar kvar som jag var tvungen att yra omkring efter idag. Jag hittade massor av goda julklappar till mig själv i Saluhallen här i Uppsala. Två chevre ostar Tradition Plaquin (den sotade)Crottin de Chavignol(den lilla runda) och min favoritost St. Agur fick följa med hem.



Egentligen gick jag till Saluhallen för att köpa gåsleverpastej. Men 16okr för ca 50 gram gåslever var lite väl lyxigt tyckte jag. Kanske något att önska sig i födelsedagspresent? Det blev en fika istället. En varm kopp choklad och en morotskaka gorde susen för julklapps inköpen.






Pappa önskade sig småländs ostkaka och västerbottenssillen i julklapp, som vi hade på julbordet i skolan. Så jag började med ostkakan som ska stå och rinna av under natten.



Småländsk ostkaka

5l standardmjölk
8 msk ostlöpe (finns på apoteket)
1 dl grovhackad sötmandel
1 dl socker
1 dl mjöl
4 dl vispgrädde
4 ägg

Dag 1:

Vispa ut mjölet med lite av mjölken till en slät redning.
Värm resten av mjölken till 48 grader. Mät med en termometer.
Rör ner redningen och ostlöpen.
Låt stelna i minst 30 min.
Rör sönder ostmassan med en visp.
Låt stå en stund så att vasslan frigörs och ostmassan samlar sig
.
Häll ostmassan i ett durkslag/stor sil så att vasslan kan rinna av. Gärna över natten.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More