torsdag 11 december 2008

Juice




I vårt hem ( på 2 personer , en hund och en fågel)dricker vi väldigt mycket juice. (ok inte hunden, men fågeln bidrar till juice drickandet)Säkert 5-6 liter i veckan, ibland mer.
Jag i alla fall ogillar juicekoncentrat och dricker bara färskpressat. Jag vill ha min juice färsk och hälst med fruktkött, sådär så man kan tugga på juicen=)


Nu behöver det inte vara så att färskpressat betyder att frukten är nypressad, alltså plockad,pressad och förpackad. Tropicana tex där har frukterna plockats och pressats. Sen har dom fryst ner juicen, för att sen pastöriserat den två gånger så eventuella bakterier ska försvinna. Hur mycket färskpressat är det egentligen? Gott är det i alla fall.

Jag har provat ALLA färskpressade juicer som dom vanligaste mataffärerna erbjuder. Jag har kommit fram till följande..


Det började med Brämhult nypressade juicer. Deras lemonad en varm sommardag är ovärderlig. Jordgub/Lime är super god den med. Dom har också ett brett utbud av smoothies som har fått varierad kritik. Men efter många lite av Brämhults så kom jag fram till att den har en besk eftersmak. Betyg:3/5. Så då började jag dricka Tropicana, som länge var favoriten. Betyg:3/5Sen kom Godmorgon Färskpressad och det fanns alltid 2-3 olika sorter i kylen. Blandat grönsaker och frukt. Den ligger 2a i min juice lista. Måste testas! Betyg: 4/5







Första platsen går till Godmorgon Nypressad. Det är verkligen den där smaken man vill ha. Den smakar nästan precis som om man hade pressat frukten själv. Äppeljuicen är grumlig, lite brun och smakar jätte mycket äpple, ganska söt. Den godaste äppeljuicen jag har druckit. Betyg:5/5




Apelsinjuicen: Perfekt! Mycket fruktkött. Precis som om man pressat den hemma. Samma här, godaste apelsinjuicen jag druckit. Betyg: 5/5




Apelsin med hallon: Jag tycker att hallonkärnorna borde silats bort. Det blir för mycket och för knastrigt i munnen, fastnar bara i tänderna. Smaken är väl ok. Testa och bedöm själv. Betyg:3/5





Här har GP Konsument gjort ett intressant juice test



0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More