fredag 29 november 2013

Sommar och höst






Hej bloggen, long time no see. 
Sen jag tog min examen vid Restaurang och Hotellhögskolan i Grythyttan i juni har jag haft fullt upp. 
Sommaren spenderades på vackra Fårö där jag bland annat arbetade på den nyöppnade franska bistron, Bistro Albatross. En mycket speciell tid. Fårö är en plats jag alltid kommer återvända till. 

Efter Fårö begav jag mig ut på en tvåmånaders Europaturné, Caught by Umeå tillsammans med Måltidsvision och VisitSweden. I syfte att promota Umeå som kulturhuvudstad 2014 bjöd vi på en smakföreställning i åtta akter. Med inspiration från de åtta samiska årstiderna och inslag av svensk matkultur fick gästerna under VIP-kvällar bland annat uppleva smaken av norrsken i form av björkskottsgranité, isfiske i fjällen med rödingtartar, den norrländska våren med mousserande sav och lufttorkat renkött. Hösten spenderades alltså på flygplatser, hotell, i en foodtruck och sju europeiska städer där vi fick äran att representera svensk matkultur. En fantastisk upplevelse med  underbara människor.

Då sommaren började på Fårö kommer här ett recept på riktigt goda betor. Passar bra som tillbehör kalla eller varma i förrätter och varmrätter.









Betor med apelsin, timjan och kardemumma


1 knippe polkabetor, gulbetor eller rödbetor
1 apelsin
50 g smör
5 kvistar  timjan
2 lagerbad
en stor nypa korianderfrön
en nypa kardemummakärnor
2 msk socker
2 msk olivolja
2 tsk salt
Tvätta apelsinen och skala av det yttersta skalet med en potatisskalare. Strimla skalet tunt och lägg det i en skål. Pressa ur juicen och häll den över apelsinskalen. Skär av blasten på betorna men behåll 5 cm. Skölj och skala betorna och lägg dem eftersom i kallt vatten. Skär betorna i hälften eller i fjärdedelar om dem är väldigt stora, torka dom lite lätt och sautera på medelvärme i olivolja i ca 5 min. Salta och tillsätt lagerblad, kardemumma, korianderfrön, timjan, smör och en matsked socker. Sautera ytterligare 2 minuter. Tillsätt apelsinjuice, skal och strö över det sista av sockret. Tillsätt vatten så att betorna nästan täcks. Skär ut ett lock av smörpapper stort nog att det täcker betorna. Gör ett hål i mitten så att vattnet kan förångas. Lägg papperslocket på betorna och sjud dom tills dom mjuknat. Häll av betorna men spara vätskan. Den kan antigen skedas över betorna vid servering eller användas i en vinägrett

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More