måndag 15 november 2010

Italiensk mat och vin i Grythyttan

Bresoala med en kräm på västerbottensost och stjälkselleri

Salami och en fantastisk tryffelkräm

Mortadella och balsamico




Just nu lär vi oss om vin, druvor, klimat och tillverkning i skolan, vi provar massor av rött och vitt vin, lär oss beskriva doft, smak, utseende och kvalité. Det är inte alls lätt ska jag tala om. Att hitta minst tre olika frukter eller bär i ett vin kräver många provningar. Idag kom två italienare till Grythyttan och lärde oss om Italiens charkuterier och vin. Vi provade mortadella(korv) och balsamico med Lambrusco, ett rött sött mousserande vin (smakar lite som svartvinbärssaft)som ska serveras kylskåpskallt. Jätte gott, något jag kommer köpa nästa gång jag är på systemet, ett tips!

Vi provade även Salami Italiani alla Cacciatora (jägarens lilla korv) i en tryffelkräm. Jisses va gott det var! Bresoalan (lufttorkat nötkött)var fylld med en västernbottenskräm och selleri. Mycket gott och de röda vinerna passade fantastiskt till. I morgon blir det mer vin och charkuterier, jag återkommer med fler bilder=) Ska ta med mig kameran då så det blir bättre bilder.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More